menu
menu
drukuj

2020-03-10 08:22:36

Informacja o opłacie za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej


Ustalanie wysokości opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji (lub wydawanie decyzji określającej wysokość opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji w przypadku braku zaniechania uiszczenia opłaty przez podmiot obowiązany do jej ponoszenia).

W związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2018 r. ustawy z dnia 20 lipca 2017 r.  – Prawo wodne (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 310 z późn. zm.), wprowadzającej istotne zmiany w dotychczasowym systemie gospodarowania wodami w Polsce. Do takich zmian należy wprowadzenie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej. Ustawa nakłada na wójtów, burmistrzów, prezydentów obowiązek związany z naliczeniem i poborem ww. opłaty.

Opłacie  podlegają osoby fizyczne i prawne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej (art.269 ust. 1 pkt 1) Prawo wodne).

Zgodnie z art. 270 ust. 7 ustawy Prawo wodne, wysokość opłaty za ww. usługę wodną zależy odpowiednio od wielkości powierzchni uszczelnionej, rozumianej jako powierzchnia zabudowana wyłączona z powierzchni biologicznie czynnej oraz zastosowania kompensacji retencyjnej. Sposób obliczania opłaty za tę usługę wodną reguluje art. 272 ust. 8 ustawy Prawo wodne wskazując, że wysokość opłaty ustala się jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty, wyrażonej w m2 wielkości utraconej powierzchni biologicznie czynnej oraz czasu wyrażonego w latach.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (stawka zależy od urządzeń do retencjonowania wody), jednostkowe stawki opłat za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej wynoszą:

  1. bez zastosowania urządzeń do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,50 zł za 1 m2 na 1 rok;
  2. z urządzeniami do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych
    o pojemności:
  • do 10% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,30 zł za 1 m2 na 1 rok,
  • od 10 do 30% odpływu rocznego z obszarów uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,15 zł za 1 m2 na 1 rok,
  • powyżej 30% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,05 zł za 1 m2 na 1 rok.

Zgodnie z art. 269 ust. 2 i ust. 3 ustawy Prawo wodne  z opłaty zwolnione są jezdnie dróg publicznych oraz drogi kolejowe, z których wody opadowe lub roztopowe są odprowadzane do wód lub do ziemi przy pomocy urządzeń wodnych umożliwiających retencję lub infiltrację tych wód oraz kościoły i inne związki wyznaniowe.

Wpływy z opłat z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji stanowią w 90% przychód Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, a w 10% dochód budżetu gminy. Do opłat stosuje się przepisy działu II ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.).

Wymagane dokumenty:

Oświadczenie zawierające informację o:

  • powierzchni całkowitej nieruchomości powyżej 3500 m2 (suma powierzchni wszystkich działek wchodzących w skład nieruchomości, objętych jedną księgą wieczystą);
  • całkowitej powierzchni uszczelnionej przedmiotowej nieruchomości, rozumianej, jako powierzchnia zabudowana, utwardzona, wyłączona z powierzchni biologiczno czynnej (suma powierzchni dachów budynków oraz terenów utwardzonych);
  • położeniu nieruchomości na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej,
  • funkcjonowaniu urządzeń do retencjonowania wody.

Zgodnie z art.552 ust 2b pkt 2 Prawo wodne,  podmioty obowiązane do ponoszenia opłat za ww. usługi wodne są obowiązane składać oświadczenia, za poszczególne kwartały, wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w celu ustalenia wysokości opłaty, zgodnie ze wzorem zamieszczonym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Wód Polskich: http://kzgw.gov.pl/index.php/pl/aktualnosci/611-skladanie-oswiadczen-przez-podmioty-obowiazane-do-ponoszenia-oplat-za-uslugi-wodne

Termin i miejsce złożenia dokumentów:

Oświadczenia należy składać w terminie 30 dni od dnia, w którym upływa dzień przypadający na koniec każdego kwartału.

Oświadczenie  należy przesłać na adres: Urząd Gminy w Rudzie Malenieckiej, 26-242 Ruda Maleniecka 99A.

Na podstawie złożonego oświadczenia tut. Urząd prześle stosowną informację z naliczeniem opłaty.

 

Informacje o artykule

Autor: Anna Cieszkowska
Zredagował(a): Jan Kowalczyk
Data powstania: 10.03.2020 08:22
Data ostatniej modyfikacji:
Liczba wyświetleń: 1015

Archiwum

Lp. Tytuł Data modyfikacji Zredagował
menu